פדיון הבן

אחת מתרי"ג המצוות וגם אחד מהמנהגים הקדומים ביותר ביהדות ויש לו תפקיד חשוב גם בעיצוב החברה שלנו כיום.
פדיון הבן מגיע בעיקרון בלבד על פי ההלכה ביום ה שלושים ואת מיום היוולדו.

למה שלושים ואחת?
הנולד כבר בן חודש ימים, וביום השלושים ואחת הוא יום הכולל את תאריך הלידה שלו, יום ה "בראשית" שלו.
הגאון מוילנה מבאר בראשי תיבות: בראשית: "בן ראשון אחרי שלושים יום תפדה"

הכוונה כאן בפדיון הבכור שהוא הרי בראשיתם של הבאים לבוא.

הפדיון הוא למעשה הקלה שבאה ההלכה ומבארת על בסיס המכה האחרונה שנתן הקדוש ברוך על המצרים, היא המכה העשירית – מכת בכורות, ובלבד שבני ישראל, הבכורים שבהם יחיו – בתנאי שיעסקו בעבודת הם.
מכיוון שאין כפייה ברוח ובדת האדם, יכול אבי הבן (שעליו מוטלת המצווה), לפדות את הנולד הבכור.
כזכר ליציאת מצריים, זהו אחד המנהגים הקדומים ביותר ליהדות.

מי פטור?
אך ורק כוהנים ולוויים הם הפטורים מהפדיון, כיוון שבימי בית המקדש, היו לכוהנים וללוויים תפקידי ליבה בדת ובפרט בבית המקדש.
אף על פי שכן הם יכולים לבצע פדיון.
וכן גם ילודים בכורים שלא נולדו בלידה טבעית – "קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל רֶחֶם בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה לִי הוּא" (שמות י"ג, ב') .

איך מבצעי את החישוב?
בעצם ארבעה שבועות ויומיים הם שלושים ואחת יום מהלידה, את הספירה מבצעים מהערב.
המשמעות היא שבמידה והילד נולד ביום שני – הפדיון יערך ביום רביעי לאחר ארבעה שבועות, ובמידה והילד נולד ביום שלישי – כמובן שהפדיון יערך ביום חמישי ארבעה שבועות לאחר מכן.

מהלך הטקס:
ברוב המקרים, מביאים כהן לטקס.
זכות ההורים היא (ובדגש על האב) לפדות את הילד בעבור 5 מטבעות כסופים (שקל) העשויים מכסף טהור.
הכהן לוקח את התינוק ושואל את ההורים האם הם מוכנים לקנות אותו ממנו.
כאשר האב מעביר את המטבעות לכהן, זהו בעצם סמל ליצירה משותפת בין ההורים, ובכלל מעמד הכרת תודה לבורא עולם.
נהוג גם להכין סעודת מצווה חגיגית לאירוע הפדיון.

לעוד מאמרים של המוהל אליהו ריימונד, לחצו כאן

/ כללי

Share the Post

About the Author

Comments

No comment yet.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים